Sloten voor een museum

Hoe slotenmaker Utrecht voor ons veilige sloten heeft gebouwd, leest u hier: Lees hier over sloten van het maritiem museum. In het museum zijn tal van bezienswaardigheden, daarvan straks een omschrijving, en dat moet goed achter slot en grendel zitten om kwaadwillenden ten alle tijde buiten de deur te houden. In deze tekst aandacht voor het degelijke hang- en sluitwerk van het maritiem museum.

SKG met drie sterren maakt kerntrekken onmogelijk

Alleen al het koper wat een maritiem museum heeft is al een vermogen waard. Vanwege de aanwezigheid van dat metaal is het belangrijk dat deuren niet makkelijk te openen zijn. Een populaire methode van inbreken is kerntrekken, maar drie sterren SKG sloten sluiten die inbraakmethode uit. SKG staat voor stichting kwaliteit gevelbouw, en het aantal sterren geeft de inbraakwerendheid aan.

Niet één inbreker lukt het om een drie sterren SKG slot in vijf minuten tijd te forceren, en dat zeker niet zonder geluid te maken. In het museum zelf zijn ook SKG slotjes met één ster. Er is een expositie van kleding wat door zeelieden gedragen werd, en om te voorkomen dat de kledingstukken niet onder het stof komen te zitten hangt de collectie in vitrinekasten. Om te voorkomen dat iemand niet voor de grap een matrozenpakje aantrekt zit er een slotje op de vitrinekast, en dat is een voordelig slotje. Normaliter wordt een SKG slotje met één ster zomaar als slot erbij gebruikt. Een buitendeur heeft een slot met drie sterren op de normale hoogte, en op ooghoogte dan een extra slotje met één ster. Maar de vitrinekasten met kleding hebben ook een goedkoop SKG slotje met één ster.

Het havengedeelte zelf is makkelijk en goed af te sluiten met SKG sloten

Het maritiem museum is niet alleen een gebouw. Intern spreken ze over ‘het natte gedeelte’ waar historische schepen liggen. Een haven zelf is altijd open; schepen kunnen de haven invaren. Maar om via land toegang te beletten is er een omheining, en deels is het gebouw zelf onderdeel van de omheining. In het hekwerk zit een extra toegangspoort en deze is zeer goed af te sluiten met een drie sterren SKG slot. Hierdoor is wederom het koper, wat veelvuldig aan klassieke schepen te vinden is, veilig. Binnen de schepen zelf zijn geen kostbaarheden te vinden. Het is expositie en toegankelijk voor publiek, het publiek ziet wat ze moeten zien maar er is niets te halen. Met een bootje en kwade bedoelingen ‘het natte gedeelte’ invaren kost meer dan dat het op zal brengen. Wat rest is om de schepen eens te komen bekijken. Aldaar tref je bijzondere werkschepen aan zoals een sleepboot die werkelijk door restaurateurs in nieuwstaat is gebracht. Deze sleepboot is lang werkzaam geweest in de haven van Rotterdam, en nu te bezichtigen in het maritiem museum.

De betere slotenmaker is er niet enkel voor afsluiten van museums

SKG sloten zijn universeel. De slotenmaker kan ook zorgen dat bedrijfspanden en woningen goed af te sluiten zijn zodat inbrekers weinig kans maken om toe te slaan. Het hebben van goed hang- en sluitwerk is eerste prioriteit.

Het maritiem museum heeft ook nog een elektronisch alarmsysteem, maar in feite moet dat overbodig zijn. Het alarmsysteem is meer voor als een medewerker vergeet een deur op slot te draaien en er komt een gelegenheidsdief langs, en het systeem is onderdeel van het brandalarm. Het was toentertijd voor de installateur een kleine moeite om naast de rookmelder een bewegingsmelder te monteren. Het daadwerkelijk buiten houden van dieven gaat middels goed hang- en sluitwerk gemonteerd door de erkende slotenmaker. Buiten de openingstijden komt niemand zonder sleutel het maritiem museum in.

Jen Lels

Hoek van Holland is nauw verbonden met de zee en de monding van de Nieuwe Waterweg. Sinds de opening van de Nieuwe Waterweg in 1872 zijn talloze schepen aan de monding gestrand. Het aanlopen van de Nieuwe Waterweg vereiste veel stuurmanskunst, vooral bij harde of stormachtige wind. Sinds 1986 wordt in het Redding- en Veerdienstmuseum de boeiende historie van scheepsrampen en reddingswerken getoond in een oude munitiebunker aan de Badweg in Hoek van Holland. In 1990 heeft het bestuur van de stichting Reddingmuseum Jan Lels een gedeelte van de ruimte in de bunker beschikbaar gesteld aan het bestuur van het Nationaal Veerdienstmuseum. In 2008 zijn de beide musea gefuseerd tot het Redding- en Veerdienstmuseum Jan Lels. Het museum wordt uitsluitend door vrijwilligers beheerd en in stand gehouden. Het museum Jan Lels beheert een indrukwekkend aantal objecten, boekwerken, schilderijen, foto’s en andere tastbare herinneringen. Herinneringen die de rijke heroïsche en soms trieste historie illustreren van het reddingwezen in het Noordzeegebied vanaf Scheveningen tot aan de Belgische kust. In het museum wordt tevens de geschiedenis getoond van de voormalige Stoomvaartmaatschappij Zeeland, die meer dan 100 jaar de veerdienst tussen Nederland en Engeland heeft onderhouden. Het museum beheert een omvangrijk aantal objecten die de geschiedenis van de Veerdienst, die eveneens zo intens is verbonden met de Hoekse samenleving, tastbaar maken.

Author: Jen Lels

Hoek van Holland is nauw verbonden met de zee en de monding van de Nieuwe Waterweg. Sinds de opening van de Nieuwe Waterweg in 1872 zijn talloze schepen aan de monding gestrand. Het aanlopen van de Nieuwe Waterweg vereiste veel stuurmanskunst, vooral bij harde of stormachtige wind. Sinds 1986 wordt in het Redding- en Veerdienstmuseum de boeiende historie van scheepsrampen en reddingswerken getoond in een oude munitiebunker aan de Badweg in Hoek van Holland. In 1990 heeft het bestuur van de stichting Reddingmuseum Jan Lels een gedeelte van de ruimte in de bunker beschikbaar gesteld aan het bestuur van het Nationaal Veerdienstmuseum. In 2008 zijn de beide musea gefuseerd tot het Redding- en Veerdienstmuseum Jan Lels. Het museum wordt uitsluitend door vrijwilligers beheerd en in stand gehouden. Het museum Jan Lels beheert een indrukwekkend aantal objecten, boekwerken, schilderijen, foto’s en andere tastbare herinneringen. Herinneringen die de rijke heroïsche en soms trieste historie illustreren van het reddingwezen in het Noordzeegebied vanaf Scheveningen tot aan de Belgische kust. In het museum wordt tevens de geschiedenis getoond van de voormalige Stoomvaartmaatschappij Zeeland, die meer dan 100 jaar de veerdienst tussen Nederland en Engeland heeft onderhouden. Het museum beheert een omvangrijk aantal objecten die de geschiedenis van de Veerdienst, die eveneens zo intens is verbonden met de Hoekse samenleving, tastbaar maken.