De scheepvaart heeft in Nederland een lange en rijke geschiedenis. Dit op tal van gebieden zoals visserij, koopvaardij, en pleziervaart. Lees in dit artikel over wat hoogtepunten en mijlpalen uit die historie, en ga het eens bekijken in museum Janjels Hoek van Holland.
Transport gaat het beste over water
Dat Nederland veel met de vaart heeft is logisch. We hebben veel water zowel in als rond het land. De grote is eigenlijk niet in te schatten. Duitsland zal wel een grotere riviervaart hebben, maar daarentegen minder visserij en zeevaart. Nederland heeft alles op het gebied van scheepvaart, en in verhouding met de grote van het land een flinke vloot. Neem als voorbeeld alleen al de marine in Den Helder, dat zijn veel vaartuigen voor een klein landje. Tevens is de haven van Rotterdam gigantisch groot in verhouding met het land, Nederland is daardoor een echt doorvoerland naar o.a. het Ruhrgebied. Om de goederen van de haven van Rotterdam verder landinwaarts te krijgen is van alles geprobeerd. Van vrachtwagens over de snelweg tot een spoorlijn. De oplossing is verder transporteren over water. De containers in de haven van Rotterdam van het zeeschip op een binnenvaartschip plaatsen, en via de rivier verder vervoeren. Terwijl een vrachtwagenchauffeur hooguit twee containers mee kan nemen, neemt een binnenvaartschipper met een hulpje heel veel containers mee. Transport gaat het beste over water.
Wat is er anders geworden door de jaren
In feite is al dat transport over water en de visserij hetzelfde gebleven. We hebben mechanisatie gekregen, roeien, zeilen, en jagen (handmatig of met een paard voortslepen van een schip) is later vervangen voor een stoommachine en weer later voor dieselmotoren. Maar zoals vroeger koopvaardijschepen af en aan gingen in Rotterdam, en de goederen verder de rivier op, is nu nog zo. Er is een flinke schaalvergroting gekomen, maar nog steeds is het ronduit druk met de scheepvaart. Met de visserij is het verhaal identiek. Zeil- en roeiboten zijn vervangen voor kotters en trawlers. Het laatst uitgevonden vissersschip is de flyshooter, maar die lijkt veel op een kleine trawler. De innovaties zullen niet ophouden, diesels stoten veel schadelijke stoffen uit, maar de opvolging zal veel lijken op wat we nu hebben. Het is ook te zien, als je een keer langs één van de grote rivieren staat, zoals de Rijn, dan zie je de binnenvaarders langs varen, en op de Westerschelde zie je veel zeeschepen. Bekijk je een evenement zoals Sail Amsterdam, dan zie je hetzelfde, alleen het is historisch.
Onderzoek het in het museum
Werken in de scheepvaart is niet zonder risico. Zolang als er scheepvaart bestaat komen er schepen in nood, dus ook de reddingsbrigade heeft een lange geschiedenis. Veel mensen zien de redders als helden, juist als de omstandigheden niet gunstig zijn, gaan zij het water op om opvarenden te redden. Het is knap als je dat ziet; een reddingssloep op een trailer met paarden ervoor die de trailer over het strand naar zee slepen. Daar stappen de redders in de sloep en dan tijdens een vliegende storm met die sloep door de branding om opvarenden te gaan redden. Eigenlijk hebben de mensen die redders als helden zien gelijk. Ook vandaag de dag hebben de vrijwilligers van de KNRM geen makkelijke bijbaan. Drenkelingen redden is intensief werk, en meestal in moeilijke omstandigheden. In het Janjels museum in Hoek van Holland is veel van die historie te zien, en ook mooi om te bekijken. De scheepvaart met al z’n facetten heeft Nederland veel welvaart gebracht, maar ook tol geëist. Dankzij de redders valt dat mee.
Recente reacties